Odbojnost prema čitanju, učenju, domaćim zadacima

Šta je sa mojim detetom? Da li sam toliko neuspešan roditelj? Pojačaću mu kazne!

Deca nove generacije

Većina roditelja osnovaca zapita se ovo nekoliko puta godišnje. Imamo vest za vas: ne britinite se, u istoj situaciji su skoro svi roditelji oko vas, i aktivirajte se: treba rešavati ove izazove, ali ne starim metodama, već tražiti nove!

Svi smo mi bili deca, nisu ni naša deca vanzemaljci, ali ovo su NOVE generacije. To je naziv koji i nastavnici koriste neformalno između sebe da označe promene kod dece u vaspitno-obrazovnom sistemu nastale okvirno u drugoj deceniji 2000-ih.

Zašto neformalno? Zato što su roditelji i nastavnici morali brzo da reaguju i suoče se s novim izazovima, proisteklim iz smene društvenih sistema i civilizacijskih promena. Nije bilo jasnih rešenja tipa “idi na taj seminar i naučićeš”, “idi na fakultet i naučićeš kako da držiš čas”, “pročitaj ovu knjigu i pronaći ćeš sva rešenja”.

Mother and daughter helping daughter with her homework in kitchen

Image by peoplecreations on Freepik

Kako s novom decom?

Dobili smo neku novu prepametnu decu koja ne žele mirno da sede u klupama, i da poštuju pravila samo zato što su pravila. Ova nova deca pravila će poštovati samo ako im objasnite zašto je to dobro za njih. A zašto je dobro? I šta je dobro? Ovo najvažnije pitanje postalo je pokretač, ali glavni izvor svih nesigurnosti koji je otvorio vrata brojnim teorijama, koučima, sajtovima o roditeljstvu koji su nas dodatno zbunjivali.

Pad ugleda nastavnika i ograničavanja prava roditelja, nažalost, nisu išla u prilog stasavanju jedne preispitivačke generacije dece koja je mogla popraviti svet, samo da joj nisu pkušali saseći krila ZNANJA!

Roditelji i nastavnici imaju zajednički interes da se odupru spletu nesrećnih okolnosti i udruženo sagledaju školsku situaciju.

Zašto je “stara škola” neadekvatna u novo vreme?

Iako svi imamo iskustvo kako je biti dete i đak, nemamo iskustvo savremenog deteta i đaka. Nekad je drveni točak savršeno odgovarao kočijama, a danas nikako ne bi pomoglo da njim zamenimo probušenu gumu. Točak je i dalje zadržao svoj oblik i funkciju, samo je danas drugačiji.

Da li biste zaista pokušali da stavite drveni točak na najnoviji hibrid? Naravno da NE.

Dakle, s decom danas treba sve isto, samo drugačije! 🙂 Zadržimo sve tradicionalne, proverene, dokazane metode, ali ih prilagodimo POTREBAMA savremenog doba.

Image by peoplecreations on Freepik

Greške u radu s decom

Kažu, surovo, da se i prvi mačići u vodu bacaju. Mi smo napustili tu teriju, ali i dalje smo svesni da je teško uspevati sve iz prvog pokušaja!

Slično kao s travnjakom ispred zgrade. Uredili smo ga, zasejali travu, ogradili, ali preko travnjaka je danas putić jer je tako neki korak bliže. Možete popraviti opet ogradu i postaviti neku tablu s motivacionim natpisom i sve tako dok ideja ne uspe. A možete odmah staviti sami putić preko travnjaka.

Tako smo uočili da su današnja deca postala vrlo nemirna. Javila se ideja da je to zbog toga što današnje generacije nemaju koncentraciju za časove od 45 minuta. I odmah je stiglo rešenje: skratiti časove! Da li treba ići linijom lakšeg otpora?

Nama treba rešenje

Da, svakako je lakše skratiti časove nego se baviti koncentracijom dece!

I šta je još svima lakše? Štampati radne listove umesto da “ih mučimo” prepisivanjem, koristiti projektor umesto da “se mučimo” pisanjem na tabli, smanjiti obim domaćih zadataka itd, i sl…

Klupko se dosad već previše odmotalo. Uzroci i razlozi su brojni. Korona nije pomogla. Svi smo zauzetiji i ubrzaniji. Školski programi su podjednako obimni, a manji je broj časova vežbanja i utvrđivanja… Najveći problem u učenju je što su deca izgubila predstavu o PROCESU.

Navikli na instant sadržaje i instant rešenja, i njihove dnevne potrebe su postale instant. Za decu je izazov redovno i kontinuirano učenje i razmatranje određenog problema.

Novi nastavnici

Danas su lekcije i znanje neograničeno dostupni na internetu, pa je ključno pitanje školstva postala pedagogija. Nastavniku nije dovoljno znanje iz njegove oblasti, on mora da nađe motivaciju za rad u težim i zahtevnjim uslovima, da se menja i uči, jer nastavnik pre svega učenicima mora da objasni:

  • zašto im je određeno znanje potrebno, gde će ga primeniti,
  • i da ih motiviše.
    I to neće moći bez RODITELJA!

Da li kit ima pupak?

Tačno je sve što ćete čuti od dece, nastavnika i roditelja, ali nije sve KORISNO! Fokusirajmo se na svoje dete i njegove individualne predispozicije, interesovanja i osobenosti.

Može li biti srećan čovek koji nije ostvario svoje potencijale? Ako verujete da ne može, onda već ulažete energiju rešavanje izazova savremenog roditeljstva i pedagogije i jasno vam je da je rešenje svih rešenja MOTIVACIJA.

Deca mogu da prate časove od 45 minuta bez ikakvih problema. Potrebno je pratiti potrebe novih generacija i prilagoditi uslove, ali ne linijom lakšeg otpora! Šta je rešenje?

Pisanje u trajanju 2 školska časa bez prekida?

Individualizacija nastave, fleksibilnost i neprestano praćenje svakog pogleda i izraza lica i predviđanje na osnovu nastavničkog iskustva, jer vam se može dogoditi da vas na sred časa gramatike učenik upita da li kit ima pupak!

Naše radionice traju dva školska časa bez malog odmora i uvek im prolete, pa se deca redovno zadrže i malo duže.

Reč je o nastavnom metodu koji kombinuje teorijska predavanja, praktične vežbe, motivacione razgovore i individualizovani pristup.

Mi verujemo u značaj i sveobuhvatnu primenu veštine pisanja. Znamo kako nam sve može koristiti u životu. Verujemo da su knjige i pisanje rukom stvorili ovu civilizaciju i radujemo se kad deca napreduju.

Image by peoplecreations on Freepik

Postavite nam pitanje u vezi s radionicama.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *