Kako je Lenka napisala svoj prvi esej

Esej je kraći prozni sastav u kom autor subjektivno iznosi svoja razmišljanja, uz poznavanje naučnog i teorijskog znanja, na neku temu. Esej je književna vrsta koja, mada manje sistematična, ima i osobine naučne vrste, ali ne i strogu formu izlaganja.

Osobine Lenkinog stila očigledne su od njenih prvih sastava na radionicama. Neko bi rekao da je ona “tip za prirodne nauke”. Međutim, ona ima i izgrađen rečnik, poznavanje gramatičke strukture rečenice i strukture sastava.

Lenka prilično redovno dolazi na radionice i razvija veštinu pisanja, ali u svom stilu. Temi prilazi analitički, kao da razmišlja šta se pametno tu može reći. Dakle, uvek je više intrigira ŠTA nego KAKO, jer ona već ima uspešan model za pisanje i u ovom trenutku nema potrebu da istražuje druge forme pripovedanja.

Individualizovan nastavni metod

Lenkin “naučni” pristup daje rezultate i ne mora se po svaku cenu insistirati na detaljima, kitnjastom stilu, jer će ona to i primeniti onda kad zaključi da je to i potrebno. Tako sam razmišljala određujući individualni pristup prema njoj.

Lenka je onda napravila pauzu, što je dobro. Mozgu uvek treba vremena da obradi sistematizuje saznanja, dovede ih u vezu s prethodnim znanjem i – primeni.

Tako je i ovog puta pauza bila odskočna daksa i Lenka je, nemajući tu nameru, napisala svoj prvi esej na temu DRUGARSTVO, koji možete čitati na našoj strani Radionice pisanja: Radovi polaznika.

Mi mu možemo tražiti mane i odmah je opteretiti savetima i dilemama. Međutim, veći rezultat ostvariće se ako joj čestitamo i objasnimo joj da je to što je napisala esej u začetku.

Poruka njoj i svim učenicima

Sad kad imaš svoj tekst u rukama, nemoj ga ostaviti i zaboraviti. Vraćaj mu se povremeno i dorađuj ga. Možeš im dodati nešto. Možeš neke od izloženih ideja proširiti, potkrepiti primerima, citatima na istu temu. Možda ćeš neke delove izbaciti jer primećuješ da je tvoja poruka snažnija bez njih.

Šta misliš, kako nastaju duže pripovetke i romani? U jednom dahu ili danu, jednoj godini ili …?

Pisanje eseja

Pisanje eseja ume da preplaši učenike pre svega jer ne znaju šta je to tačno esej. Esej i nema tako preciznu definiciju gde se jednom rečenicom može učenicima predočiti šta se očekuje od njih.

Ono najbitnije u eseju je LIČNO MIŠLJENJE, tj. razmišljanje o nekom životnom problemu ili pojavi, razmatranje, sagledavanje sa različitih strana, interesivanje za mišljenje drugih autora na istu temu i izvođenje ZAKLJUČAKA.

Stil kojim se esej piše je stvar izbora samog autora.

Izbor tema na koje se piše u esejima je neograničen. Poznati su eseji o ženama, o ukusima, društvenim promenama, umetničkim delima. A o čemu bi jedan učenik mogao da piše esej?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *